11/02/11

Setha M. Low, TOWARDS AN ANTHROPOLOGICAL THEORY OF SPACE AND PLACE


[Illusory spatial proportions (Brussels, 2011). Foto di Marzia Poerio]

“Semiotica”, CLXXV.1-4, 2009, pp. 21-38

Low pone l’accento sulla corporalizzazione dello spazio, sostenendo che appare necessario “to acknowledge that place and space are always embodied” (p. 22).

Il corpo è una dimensione che si estende a seconda delle emozioni e degli stati mentali dell’individuo oltre che a predisposizioni culturali e relazioni sociali. Il corpo, dunque, “conceptualized as embodied space, incorporates metaphors, ideology, and language, as well as behavior, habits, skills, and spatial orientations derived from global discourses and far away places – especially for the migrant – and yet is grounded at any one moment in a specific geographical location. I argue it is through embodied space that the global is integrated into the inscribed space of everyday life where attachment, emotion, and morality come into play”, il che si propone di affrontare il problema dello sradicamento attraverso una teoria che appunto tenga conto tanto dello spazio “translocal” e “transnational”, quanto dell’esperienza personale (p. 22) nell’ambito della globalizzazione.

La “reformulation of transnational space as fluid and fragmented, produced by people on the move, complements studies of the sovereignity and citizenship and the reconsideration of the nation-state as a spatial entity or territory”, secondo gli studi di Sassen; mentre “diaspora and refugee studies of the displaced, uprooted, and homeless have also brought attention to the analytical consequences of territorializing concepts of identity” (p. 33). L’individuo, all’interno di questa situazione, riformula il concetto di spazio e di luogo al di là dello stato-nazione.

Nella conclusione, Low concorda con Alberto Corsin Jimenez sull’idea che “space is no longer a category of fixed and ontological attributes, but a becoming, an emergent property of social relationship” (p. 34).

La teoria generale su cui si basa Low, per propria dichiarazione, proviene da Foucault e de Certeau tra altri; citati anche Appadurai, Casey, Harvey e Lefebvre tra i molti riferimenti teorici.

[RB]